Svar: Antallet og tidspunkter for flasker

18. juli 2019

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Tildes mor

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit tidligere svar :)

Med den alder Tilde har, vil det ofte være en god idé at tilbyde en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual. Denne grød kan med fordel laves på modermælkserstatning og sammen med grøden kan I tilbyde hende mme af en kop. På den måde kan I godt undvære flasken om aftenen og dermed bibeholde den rytme, som I har skabt - men dog stadig tilbyde hende mme, før hun skal sove og på den måde få øget hendes indtag lidt ekstra.

Godnatgrøden og mme af kop før putning kan godt være med til at flytte drømmeflasken lidt, så hun måske ikke behøver den allerede kl 22, men kan vente med at få den til omkring midnat. Det gør naturligt, at du ikke kan tilbyde den før du selv går i seng, men må vente på at hun vågner og melder sig selv.. men det kan have den fordel, at hun så ikke behøver flaske igen kl 04 og i stedet kan sove længere om morgenen, stå op og så starte dagen med morgengrød, før hun så skal i vuggestue.

Jeg vil lige sende dig en dagsplan, som de kan se ud nu og når hun skal i vuggestue:

Morgen 6.30-7: Havregrød, lavet med mme og vand eller mme af kop.

(Afleveres i vuggestue)

Formiddag 8.30-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur (hvis hun er meget træt ved opstart i vuggestue, vil de måske putte hende før formiddagsmåltidet i stedet)

Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart grønt og supplement af kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, ½ hårdkogt æg og lignende, suppleret med grøntsagsmos. Eller tilbydes varm mad til frokost med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta... Vand af kop.

Puttes til middagslur, evt. med en flaske. Det kan være lettere for personalet i vuggestue at putte hende til middagslur med flaske, hvis hun er vant til at få dette....

Eftermiddag: Hentes i vuggestuen - spiser enten mellemmåltid i vuggestuen eller hjemme og får her f.eks. ½ bolle med smør, ost, frisk ...

Annonce

... frugt. Frugtmos eller lidt frugtgrød med mme (som en gammeldags frugtgrød med mælk), vand af kop.

Aften 18: Familiemad - mad med mere og mere bid og mere smag - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs... Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage, gøres klar til natten...

Før putning ca 19.30: Tilbydes et godnatmåltid f.eks. en grovere grød, lavet på mme og mme af kop. Får derefter børstet tænder, hvis hun har tænder :)

Puttes til natten 19.45-20...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Sen aften eller først på natten 23-01: Drømmeflaske og sover uden tyderligere til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.

De fleste børn vil i 9 måneders alderen trives med 3 flasker i døgnet og kan i 10-12 måneders alderen trives med 2 flasker. Da jeres datter ikke drikker særligt store mængder mme af sin flaske og lyder til umiddelbart at kunne trives med to flasker allerede nu, vil jeg anbefale, at disse flasker ligger før middagslur og sen aften. For at øge hendes indtag af mme, vil det være godt, at I laver hendes morgen- og godnatgrød på mme og tilbyder mme af kop på disse tidspunkter. Til andre måltider bør hun tilbydes vand, og vand bør også gives som tørstslukker ind imellem.

Jeg vil foreslå jer at tale med vuggestuen om, hvorvidt de kan tilbyde jeres datter en flaske før middagsluren. Det burde ikke være et problem, snarere tværtimod, da det gør det muligt for dem at hjælpe hende med at overgive sig til søvnen på en måde som hun kender og er tryg ved :)

Hvis det ikke fungerer med flaske før middagsluren, så må du bibeholde den nuværende rytme og tilbyde hende flaske kl 22 og igen, når hun så vågner og melder sig tidlig morgen.. Når hun bliver omkring 12 måneder kan du trappe ud af den tidlige morgenflaske, og hun kan så nøjes med drømmeflasken, før denne også gradvist trappes ud og hun lærer helt at sove uden :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat! Og glæder mig til at høre, hvordan det hele ender med at forløbe :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor